onsdag 1 november 2017

Djur i bur

På måndagen lånar jag en bil och åker mot Sölvesborg, det var länge sedan jag var här senast och det slår mig hur oerhört vackert det är här nere. Jag är tidig så jag åker ner till hamnen i Nogesund och kliver ur bilen. Även om solen lyser så piskar hårda och kalla höstvindar mot ansiktet. Jag njuter av utsikten och fyller lungorna med havsluft. Doften av saltvatten och tång fyller minnesbanken med bilder av sommaren och barndomen i samma kustband. Å, dagar som denna vill jag bara hoppa i båten och ge mig ut på öppet hav för att meta torsk...men det får vänta.

Stärkt med positiv energi och ren luft åker jag vidare till Mjällby i Sölvesborgs kommun där jag ska träffa branchorganisationen för svensk mink. Jag har träffat dem vi flera tillfällen tidigare men nu var det ett tag sedan sist. Jag har heller inte varit ute på en minkfarm på många år och det är nu dags igen. Vi hinner prata lite om hoten mot branschen och osäkerheten för företagarna med oklara framtidsvillkor och hoten från anonyma grupperingar på vägen ut till gården. Väl på gården fick jag gå runt bland minkarna tillsammans med männsikor från näringen, vi han prata om skillnaden mellan olika djur i bur och olika aspekter av djursyddsfrågor.

Inga kommentarer: