tisdag 8 december 2009

Frukost med Stadsmissionen

Tidig morgonblev det idag men riktigt intressant. Affärs och idéhuset bjöd återigen in till företagsfrukost med intressanta gäster och deltagare.

Stadsmissionen var idag en av gästerna i soffan och deras arbete i Västerås intresserar och fascinerar mig mycket. Sedan några år tillbaka finns Stadsmissionen även i Västerås efter att ha funnits i Stockholm under lång tid. I Västerås finns det en hemlöshetsproblematik och antalet uteliggare ökar. Stadsmissionen verkar under fler områden och förutom arbetet med hemlösa vilket än ganska välkänt arbetar de även med ensamma människor. Under just julen är det en fokusering om gemenskap och familj och ensamma människor hamnar lätt lite utanför och julen blir istället en plåga där ensamheten blir så tydlig.

Från frukosten fick jag med mig en insamlingsbössa. Eftersom jag springer från möte till möte och träffar människor överallt så tänkte jag dra mitt strå till stacken och hjälpa till att samla in lite pengar. Ingen kan göra allt men alla kan göra något.

Inga kommentarer: