söndag 4 juni 2017

Köpingshamn Infrastruktur på vatten

Tillbringar en heldag i Köping tillsammans med min lokala partikollega David Sharp. Vi börjar dagen i Köpings hamn som är en del av Mälarhamnarna, det vill säga Västerås Hamn och Köpings hamn. Jättespännande att vara ute på kaj och se hur lastningen av kalk ser ut i praktiken samtidigt som det dundrar lastbilar och kranfordon runt mig på sin väg mellan lastning och lossning. Våra mälarhamnar står inför en hel del utmaningar framöver. Dels måste företagen börja inse miljövinsterna med att transportera på vatten istället för att köra allt på lastbil, dels frisätter vi en hel del av järnvägenskapacitet genom att köra bulk på vatten istället för järnväg också. Dels finns en utmaning kring investeringen runt hamnarna som är helt undermåliga. Idag tippas järn i små högar över hela kajen eftersom kajen inte håller för tyngre högar idag. Även hamnen i Västerås är i behov av en rejäl ansiktslyftning.

Jag kan alldeles för lite om Sveriges hamnverksamhet och det är nog något jag vill grotta ner mig i mera på sikt, här finns så otroligt mycket mer att göra framöver. Inte bara för Mälarhamnarna utan för sjöfarten i stort.
Under lunchen passade vi på att träffa ägaren av O´Learys i Köping. En kombinerad bowling och pub men som även serverar en mängd luncher under dagen. Vi fick en insyn i en krögarens ständiga krig mot sin omgivning. En kommun som vill ha en levande stad men inte ställer upp och släpper till mark. En stad som behöver mer rörelse på kvällarna av vuxna människor men en lagstiftning som försvårar för kreativa entreprenörer genom konstiga byggnadsregler för gamla byggnader. För att inte tala om möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden genom enklare jobb i serveringsbranschen som ung. Ingen företagare vågar chansa med en anställning idag, vilken de vågade under alliansens tid med sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga. 
Dagens avslutas på SafeRoad som tillverkar allt från skyltar till betongprodukter som står utmed alla Sveriges vägar.  Fick lära mig skillnaden på cement och betong, det var inte riktigt så lätt som jag trodde. Vidare till skyltverkstaden som visade sig vara en riktig handpåläggning och inte automatiserat som jag trodde. Passade på att önska mig skylten "mata ej djuren" i julklapp, tror den kan vara bra att hå på dörren till riksdagskontoret i jultid.


Inga kommentarer: