tisdag 13 december 2016

Att räkna fågelspyor?

Börjar dagen med länets viltförvaltningsdelegation på länsstyrelsen, idag beslut om lodjursjakt och fortbildning från SLU. Jag slutar aldrig att förundras över hur mycket jag inte kan som jag vill lära mig mer om. Dagens föreläsning handlar i grund och botten om skarvforskning men jag snöar in mig på inventeringen. Inte visste jag att det finns forskare som är ute och räknar skarvspyor i Mälardalen för att sedan se vilka fiskrester de innehåller för att efter det kunna bedöma hur fiskebestånden mår. Helt otroligt äckligt och spännande på en gång.
Efter en infekterad diskussion om årets lodjursjakt med delegationens miljöpartist måste jag rusa till stationen för att hinna med nästa åtagande i Stockholm. Konstaterar att gårdagens krispiga luft nu är utbytt mot ett lätt duggregn och snön klumpar ihop under resväskans hjul påväg till stationen. Kan det inte bara fortsätta vara kallt och snöigt till jul, så mycket roligare och vackrare.

Inga kommentarer: