söndag 6 november 2016

Första gången i New Yok

För mig som aldrig varit i USA är hela resan en lång rad av överraskningar och nya intryck. Jag har haft så mycket förutfattade meningar om amerikaner och deras sätt att bete sig som jag måste ta tillbaka och äta upp. Jag har så klart tagit intryck av filmer och serier som jag sätt under åren och flest av dem handlar såklart om New York City.
Vilken upplevelse att äntligen få komma hit. Manhattan är så sjukt mycket större än jag trodde och så mycket lugnare och ännu mer imponerande än vad som går att ta in på några korta dagar.
Vilken skillnad mot Florida och North Carolina dessutom.
Vi har besökt svenska FN representationen, åkt vilse i tunnelbanan och besökt platser för filminspelningar på väg mellan möten och kampanjer. Vi han dessutom med ett möte i Connedicut, så jag fick bocka av en delstat till på min lista.
Valtemperaturen är kännbar och den som människor överallt talar om men kampanjerna är väldigt osynliga och det är inte många  ute på gator och torg. Här finns inte heller några naturliga ställen att samlas på eller göra gatureklam. Lite gerilla reklam har vi sätt på våra ställen och vi har stött på flera call centers för Hillary men inget för Trump.
Dock träffade vi på ett gäng entusiastiska Kines Amerikaner för Trump på Brooklyn Bridge, vi blev inbjudna till ett möte med natives för Trump som vi självklart besökte, men det var mer en form av demonstration än kampanj enligt mig. NYC är väldigt demokratiskt och det finns kanske ingen anledning för republikanerna att lägga sitt krut här.
Nu läser vi dessutom i tidningarna att Trump besöker Florida så vi är lite besvikna över att ha missat honom.
Just nu pågår New York Marathon och det är rätt fullt av löpare i staden förutom att hotellrummen är orimligt dyra. Vi bestämde oss därför tidigt för inte bo på Manhattan utan i Brooklyn. EN lite annorlunda kontrast mot innerstaden konstaterade vi. Utanför hotellet är en bilfirma och på gatan luktar det knark. Rekommendationen från receptionen var dessutom att aldrig gå själv på väg till tunnelbanan utan alltid hålla ihop i grupp. Mamma hade inte gillar mitt val av boende men lite häftigt är det allt att fått se en del av New York som ingen annan rapporterar om.


Inga kommentarer: