fredag 16 september 2016

Planering för valet

En hel dag hemma vid köksbordet som får agera hemmakontor är väldigt skönt men också frustrerande. Just nu är det allmänna motionsperioden och det är en tid då allt normalt arbete normalt ligger nere för att ledamöterna ska kunna skriva motioner. Så är det inte i år, vi kör verksamhet och utskottsmöten precis som vanligt och agendan har istället dubblats med allt som ska göras.

Jag har dubbla känslor till det här med ledamöternas enskilda motioner. Det här är vårt instrument för att kunna påverka politiken, vi kan lyfta hjärtefrågor och frågor som ligger utanför det egna utskottet. Men å andra sidan avslås nästan 99% av alla motioner och vad är då meningen med att lägga tid och arbete på dem? Lokalmedia har en tendens att mäta ledamöters aktivitet och kompetens i förhållande till antalet motioner som läggs under ett år. Detta är ett oerhört trubbigt instrument att mäta med. En motion kan ju vara lång och välskriven med ett bra innehåll och den kan vara väldigt enkel och riktigt dålig, men den analysen görs sällan av media. Är en bra ledamot någon som skrivit många motioner eller en som verkligen får genomslag för sin politik?

Under den här perioden lägger vi dessutom partimotioner i olika ämnen och det är så klart vi ledamöter som gör det jobbet. Här har vi till skillnad mot de enskilda motionerna verkligen möjlighet att grotta ner oss i våra specialområden. Dessa motioner har dessutom verklig möjlighet att bli praktisk politik eftersom partierna i sin helhet ställer sig bakom dessa och de ingår i helheten som budgeten ska räcka till för. Jag har valt att fokusera mitt engagemang här i år. För detta kommer jag säkert få lida medialt men det är en risk jag får ta.

Efter en heldag hemma så snurrar det nästan runt i huvudet och möjligheten att ha kaffebryggaren i gång på heltid sätter sina spår i kroppen. Jag bestämde mig för att inte ta bilen till kvällens möte med de moderata föreningsstyrelserna i Västerås utan istället ta en promenad. Vädret är helt ljuvligt just nu och det är nästan dumt att inte utnyttja det till fullo. Jag tog en lång omväg upp till landstinget där kvällen möte skulle hållas och satte på en ljudbok i lurarna. Precis vad jag behövde.
Jag lyckades ta en selfi under kvällens möte och det är kanske inte min allra bästa sida, men det ger ändå en bild av hur en stressad och trött riksdagsledamot med för mycket kaffe i kroppen kan se ut.

Inga kommentarer: