tisdag 6 september 2016

Utskottsresa till Chile

Äntligen hemma igen efter en magisk resa till bokstavligt talat andra sidan världen. Det var en mycket längre resa än jag hade väntat mig trots att jag rest en del i mitt liv. Vi började dessutom resan med några dagar Puerto Montt i södra Chile och fick därför börja med att göra en inrikesresa på några timmar.
Tidsskillnaden har inte gjort sig så påmind som jag trodde den skulle göra men det kommer jag antagligen få ta igen nu i efterhand.
Det är svårt att sammanfatta en fullspäckad vecka i ett enda inlägg såhär och jag har heller inte hunnit smälta allt som hänt. Det få alltså bli ett inlägg med några bilder. Vill ni veta mer så får ni helt enkelt höra av er. Erfarenheterna kommer jag dock kunna använda i utskottsarbetet lång tid framöver.

Chile är ett av världens mest jordbävningstätaste länder och med det följer självklart ett gäng vulkaner och massor av berg. Stilla havets kalla vatten sträcker sig utmed landets ena sida och efter en kort landsträcka breder bergskedjan Anderna majestätiskt ut sig.

Vi har fått önska saker vi velat se under besöket och sedan har svenska ambassaden i Santiago hjälpt oss med programmet. Jag måste lägga till att ambassaden har ställt upp med program och organisation på ett helt fantastiskt sätt denna vecka.
Jag ville igen se pingviner men riktigt så långt ner i Chile kom vi tyvärr inte men istället har vi fått göra en massa andra spännande saker.

En utskottsresa men miljö- och jordbruksutskottet betyder naturligtvis att packningen består av raggsockor, gummistövlar och myggmedel. Så även denna gång!
Vi har besökt en av Chiles största exportindustrier, nämligen odlad norsk lax. En produkt som vi ofta hittar på hyllorna i Sverige och som medför en hel del konsekvenser tyvärr. Dessutom jobbar inte med antibiotikaresistens om jag säger så, jag hade inte en aning om att adlad lax innehåller antibiotika.

Vi har besökt naturparker och skogsägare. Vi besökte en skog som över en natt fått nästan en meter aska över sig, som snö fast den är grå och ligger kvar för alltid. Eftersom aska består av mineraler från berg och inte innehåller något biologiskt material är det inte helt lätt att få något att växa efter ett vulkanutbrott.

Vi har besökt en charkuterifabrik och fått titta på brandbilar från deltidskåren. Jag själv fick åka en tur med chefen för charkuteributiken i en 150 år gammal brandbil, såg i ögonen på kollegorna att fler hade velat åka med!
I Santiago har vi träffat företrädare för vinindustrin och besökt en vingård som saluför mer än tjugo olika sorter på svenska systembolaget, Sverige är för övrigt en av den främsta importörerna av chilenskt vin idag.
Vi har träffat parlamentsledamöter och politiker. Vi fick följa med svenske DJ Mendez på en tur i Valparaiso där han själv kandiderar till borgmästare senare i år. Oavsett vad man tycker om hans politik är det häftigt att hänga med en politiker som behandlas som en superstjärna när han rör sig ute bland folk.

Inga kommentarer: