onsdag 9 mars 2016

Hotell och restaurangs utmaningar.



En gång varje år blir vi riksdagsledamöter från mellersta Sverige inbjudna till en träff med Visita. En träff där vi får möjlighet att träffa företrädare från branschen och diskutera aktuella frågor. Just den här gången fick vi laga mat tillsammans med förra årets kock och därefter äta den mat vi tillsammans lagade. Jag själv var satt på att skala och skiva äpplen till efterrätten och det kändes som en perfekt övning för mitt förkylda huvud. I mitt sällskap hamnade vi i en diskussion om den nya tidens besöksnäring, hur marknadsför man sig som liten företagare utanför storstaden. Hur hittar man personal och skapar bra förutsättningar under säsong. Möjligheterna och utmaningar som att erbjuda kunden så mycket mer än bara mat eller hotell och hur det i sin tur förutsätter så många fler myndighetskontakter som tar tid för företaget att hantera. En komplicerad men väldigt rolig bransch.




Vi fick en liten mellan aktivitet som jag tyckte var extra rolig. Temat var smaker och upplevelser. En provning av smak helt enkelt. I glasen på bilden finns syrlig äppelmust, blåbärsdryck och Älgört. Tre lite otippade måltidsdrycker men otroligt goda tillsammans med olika saker. Jag var den enda i gruppen som satte Älgörten. Tänk vad sex år i miljö- och jordbruksutskottet har lärt mig, lite mallig är jag allt!

Inga kommentarer: