torsdag 21 maj 2015

Världens starkaste fyller år

Idag är inte vilken dag som helst för idag fyller världens bästa Pippi Långstrump 70 år.

Jag är uppväxt med Astrid Lindgrens sagoböcker och även om min personliga favorit alltid varit Alla vi barn i Bullerbyn och Saltkråkan så har Pippi Långstrump varit en klassiker som följt med under åren. Allra bäst gillar jag alla Pippis citat som skulle kunna kommit från en mycket naiv och barnslig flicka eller från en tuff, nyfiken brud som inte var rädd för att testa och prova nya saker.

Pippi Långstrump böckerna har översatts till över 65 språk och nått barn och ungdomar i olika åldrar runt hela jordklotet. Pippi må bo i ett land med både rikedom och frihet som är typiskt svenskt, men att bo ensam i en stor villa, ha en mamma som tittar ner på en från ett moln i himmelen och kunna bära omkring på en häst. Ja, då kan man faktiskt bo var man vill i hela världen.

Jag är helt övertygad om att Astrid Lindgren banat väg både för unga tjejer som vågat göra saker som de kanske inte hade vågat om de inte haft starka drömmar om att stå på egna ben. Men även för nya författare runt om i världen som vågat ta steget och skriva egna barn och ungdomsböcker. För mig är Astrid Lindgren en stor förebild som kvinna av sin tid men hennes karaktärer följer mig och hjälper mig fortfarande i livet. Det kanske är så att min starka längtan att bo på landet och ha mycket djur runt mig kommer från alla böcker jag tummat tunna under åren har sin grund i Emil, Kajsa Kavat eller Olle från Bullerbyn, eller var det Karlssons dröm om att få flyga över taken och Pippis tro om att hela världen kunde vara god som fick mig att våga satsa på saker som jag en gång trott vore omöjliga. Tanken om att kunna lösa livets mysterium som Kalle Blomkvist med envisheten hos Lotta på Bråkmakargatan gör att livet känns lite lättare.

Inga kommentarer: