måndag 25 maj 2015

Inkludera ridning i friskvårdsavdraget

Det kommer bli många fredagar i Stockholm nu ett tag framöver och det känns egentligen inte så bra men kommer bli ett måste.
Vi är en väldigt aktiv opposition med en relativt förvirrad regering om jag uttrycker mig milt och det genererar mer jobb. Vi skriver en hel del interpellationsdebatter och dessa debatteras utanför kammarens ordinariedebatter, alltså mest måndagar och fredagar. Vi riksdagsledamöter får inte välja datum på debatterna utan dessa väljes utifrån ministrarnas kalendrar. För oss som inte bor i Stockholm är detta rätt irriterande eftersom det blir en dag borta från valkretsen. Vi vet heller inte riktigt när på dagen ens debatt kommer upp i kammaren, det beror helt på hur bråttom ministrarna har och hur lång tid debatterna innan tar.

I fredags var det i alla fall för min andra interpellation om att inkludera ridsporten i friskvårdsavdraget, den här gången mot finansminister Magdalena Andersson. Helt plötsligt tog debatterna fart i kammaren och jag vågade inte gå till matsalen för att äta lunch men som tur var hittade jag en Nougat i botten av en skrivbordslåda. Inte världens bästa lunch men jag piggnade till lite i alla fall.
Min debatt mot ministern kan ni se här nu i efterhand. Jag måste säga att jag är både lite upprörd och djupt bekymrad över ministerns svar. Till att börja med har ministern sex minuter på sig att hålla sitt inledningsanförande och finansministern valde att utnyttja 30 sekunder av sin talartid. Det säger en del om hur lite hon tar frågan på alvar. För det andra är jag upprörd över svaret jag fick. Jag frågade om när socialdemokraternas vallöfte om att inkludera ridning i friskvårdsavdraget skulle infrias. Finansministern drog på svaret och landade i att det ska beredas under mandatperioden.

Den feministiska regeringens vallöfte var med andra ord inte vatten värt och enligt ministern så kan inte ens regeringen besluta om vilka sporter som ska inkluderas i friskvårdsbidraget, ja om det nu är så då kanske man i så fall inte ska lova så mycket. Folkhälsoministern gav dessutom besked om att ridning skulle inkluderas så sent som i maj, talar inte ministrarna med varandra i alla fall....

Inga kommentarer: