fredag 13 februari 2015

När riksadagen är som vackrast

Fick möjlighet att vara med under en lunch i riksdagen. Svenska OSSE kommiten gästades av en högre chef för organisationen och det blev många olika och långa diskussioner om primärt Ukraina en även andra närliggande länder till Ryssland. Situationen är inte bra och den kommer bli värre innan den blir bättre. (när du läser det här så har toppmötet i Minsk redan varit och en överenskommelse om vapenvila från och med söndag är beslutat, vi får se om den håller)
Jag går en guide kurs i riksdagen, tänkte att det kunde vara bra efter snart fem år. Jag har haft jag vet inte hur många skolklasser på besök under åren och har då talat om det jag känner till. Nu efter kursen så kan jag konstatera att även min kunskap har ökat och att mina guidningar kommer bli så mycket bättre i framtiden.
Här stannar vi till i gamla riksdagshusets trapphus. Det jag har sagt tidigare är inte fel men jag fick allting i nya sammanhang och jag kommer nu kunna berätta mer detaljerat och för hoppningsvis ge mina besökare en djupare helhet i varför det ser ut som det gör.

Jag har bestämt mig för att gå ytterligare en kurs och det är den om all konst i riksdagen. Det finns så otroligt mycket konst och symbolik i riksdagshuset som är bra att kunna. Att dessutom få se många av alla de konstskatter som riksdagen har på de mest konstiga plaster kommer bli jätteroligt. Hoppas att mormor hade varit lite stolt över mig nu.

Inga kommentarer: