tisdag 20 maj 2014

Grisigt värre

Det är mycket snack om grisknorrar i valrörelsen, det har blivit som ett mantra för många EP kandidater att driva just den här frågan just nu. Ni som följer den här bloggen vet att det inte är den första gången jag är i ett grisstall, det är en plats jag besökt många gånger.
Anledningen till dagens besök var dock lite annorlunda. Jag och Jessica POlfjärd fick möjligheten att visa upp en grisgård i Munga utanför Västerås för vår Europaparlamentariker Christoffer Fjellner. Han sitter på plats i Europa parlamentet och jag och Jessica i riksdagen, tillsamman kan vi göra skillnad. Visst är djurskyddsfrågorna som svansknorrar, fixerade suggor, spalt och halm viktiga frågor för grisarnas bästa och det är frågor som är viktiga och vi driver. Viktigt ur ett annat perspektiv är dock frågan om kvaliten på köttet. Svenska grisar är helt antibiotika fria medans det europeiska köttet är fullt av antibiotika, resultatet av det ser vi sedan i humanvården med antibiotika resistenta bakterier som vi inte längre kan bota. Ett billigt kött kan därför bli vår död.

Anledningen till att vi åkte till just den här gården är de två tjejerna nedan, jag inte jag och Jessica då. De här tjejerna startade en Facebook grupp i december som redan har 12000 följare. Facebook gruppen heter "Mitt liv som svensk gris" och startades egentligen som en motreaktion till de falska och manipulerade bilder som vissa djurorganisationer pumpar ut. Facebook sidan är varken glamorös eller skönmålande, den visar helt enkelt den osminkande sanningen ur ett väldigt pedagogiskt perspektiv från en svensk grisproduktion.


Inga kommentarer: