onsdag 2 april 2014

Företagarmöte

Måndagens hela eftermiddag gick i företagandets tecken, Svenskt Näringsliv i Västmanland hade bjudit in till ett dialogmöte mellan företagare och politiker i länet.
Vi fick börja med en speed dating där vi politiker roterade runt mellan olika företag. Korta möten och konkreta synpunkter. Av alla de företag jag träffade så var det några synpunkter som återkom. Det måste bli billigare att anställa. RUT och ROT baserade företag har kunnat anställa massa ny personal och det finns en oro för ett regeringsskifte där reformen eventuellt skulle försvinna. Jag träffade flera företag från livsmedelsindustrin och restaurangbranchen och de nämner ofta dubbelstöten som sitt största orosmoment. Dubbelstöten innebär att vid ett eventuellt regeringsbyte så riskerar den här näringen både höjda arbetsgivaravgifter för unga och en höjning av den nyligen sänkta restaurangmomsen.

Svenskt Näringsliv jobbar just nu med ett projekt som de kallar för jobbskaparna och det är riktigt roligt att se. Jag tjatar mycket om jobben och det kommer jag fortsätta med, jobb är en förutsättning för allting annat i samhället. Jag såg hur mina riksdagskollegor från Socialdemokraterna satt och skruvade på sig generat när företagare efter företagare var uppe och förklarade för dem att de är vill se en arbetslinje före en bidragslinje.




Dagens samtal avslutades med en kreativ övning där vi fick göra tårtor. Tårtorna skulle symbolisera just jobbskapandet och det företagsamma. Vi gjorde en gul påsktårta med kycklingar på. Den visade på hur små företag växer, vissa blir stora och skapar i sin tur nya företag. Vissa lyfter aldrig och får bärkraft men skapar en hel del andra samhällsnyttiga egenskaper.

Inga kommentarer: