måndag 31 mars 2014

Njurens viktiga funktioner


Efter en trevlig lunch i solen på stenungsbageriet han jag jobba ett par timmar eftersom jag fått en lucka i programmet. Jag inser att Köping är litet när landstingsrådet Birgitta Andersson (C) kommer in och undrar vad jag gör där. Alltid lika trevligt att ses och allt för sällan i Köping.

Dagens tredje besök går sedan till dialysmottagningen tillsamman med landstingskollegan Anders Röhfors från Arboga. Jag har varit på den stora och nybygda enheten i Västerås precis när den var nybyggd och det här var en kontrast. Inte för att mottagningen är dåligt på något sätt men det här är en traditionell mottagning medan den i Västerås ser ut som en förarhytt i tt rymdskepp.

Mottagingen diskuterades väldigt under förra mandatperioden eftersom Västerås mottagning fick ett sådant lyft. Västmanland har fyra sjukhus och är Sveriges tredje minsta län geografiskt...det kostar att driva sjukhus men en liten befolkning. Allternativet för att få råd är naturligtvis att effektivisera eller höja skatten.
Nu landade det ändå i att Köping fick bli kvar i sin nuvarnade form och det är både patienter och personal glada över.

Inga kommentarer: