onsdag 5 mars 2014

Bra med EKO

EKO kan vara ett ljud som studsar mellan bergväggar eller en förkortning av ekologiskt. Det här inlägget handlar om det ekologiska även om temat för gårdagens debatt var "samling ger EKO, en strategi för ökad ekologisk konsumtion och produktion".


Den relativt nybildade organisationen Ekologiskt Forum hade bjudit in till panelsamtal i Riksdagens Mittpol, en lokal som de redan från början döpt till Motpolen... Organisationen vill så klart ha en ökad EKO produktion i Sverige av både nya lantbrukare och konventionella som går över till EKO. Men de vill också att fler köper deras produkter.
Det är det sistnämnda som gör frågan komplicerad för mig som lagstiftare eller väldigt enkel för mig som ideolog. Lantbruk ska ske på marknadsbaserad grund och som nation vill vi förenkla så mycket som möjligt för att fler ska kunna driva företag och producera så mycket att nationen kan exportera. Vad människor och företag väljer att äta eller köpa har inte lagstiftaren med att göra så länge det inte är hälsofarligt.


Vad som gör frågan komplicerad är att verkligheten inte alltid är så enkel som ideologin. Men det är den förtroendevaldes vardag och då är politikens uppgift att hitta framkomliga vägar.
Jag och en vänsterpartist hamnade i den här diskussionen igår om vad riksdagens uppgift egentligen är. Han hävdade att vår uppgift är att sätta mål och jag hävdar att vår uppgift är att underlätta för andra att nå sina mål...
Gällande dagens frågeställningar om hur vi ska öka den ekologiska produktionen och konsumtionen är vi inte helt överens jag och Ekologiskt forum. Jag tycker EKO är bra men det måste vara upp till var och en hur mycket som konsumeras och upp till varje kommun hur mycket som ska köpas in. När det kommer till produktionen hävdar jag att vi inte ska göra särlösningar för någon typ av produktion utan vi ska underlätta för all typ av produktion.


Inga kommentarer: