lördag 22 februari 2014

Republiken Cypern

Ibland känns utrikespolitiken mer fjärran än andra dagar men med tanke på vad som händer i vår omvärld just nu så är den högst relevant. Demokrati och fred spelar roll, jag tänker framför allt på Ukraina och Syrien just nu.
Jag har skrivit flera gånger om att jag är medlem i flera av riksdagen vän föreningar både för att lära mig mer men också för att stötta saker jag tror på. Den här veckan har jag hunnit med både Indiens ambassadör och under torsdags eftermiddagen en fika med Cyperns ambassadör som ville träffa mig.

Jag har inga egentliga kopplingar till Cypern alls mer än att deras relation till EU och närheten med Turkiet och Syrien är intressant just nu. Jag träffade Andreas Kakouris i riksdagsfiket och han under en timme avhandla ett antal olika ämnen som intresserar oss båda.
Den pågående konflikten mellan Grekland och Turkiet pågår hela tiden och är både historiskt och ekonomiskt komplicerad. Situationen måste lösas om Turkiet över huvudtaget ska vara aktuellt som medlemsland i union utöver deras problem med att respektera mänskliga rättigheter.
Cypern låg strategiskt till när omvärlden reagerade i Syrien och var även ett av de länder som fick ta emot stora flyktigströmmar i första vågen. Landets nuvarande ekonomiska situation är naturligtvis intressant eftersom de ligger i svallvågorna för vad som hänt i Grekland och Spanien.

Inga kommentarer: