tisdag 15 oktober 2013

Debatt om ekologisk mat

Jag avslutade dagen med en konstig debatt. Jag var inbjuden till anrika Bernssalonger av Naturskyddsföreningen för att debattera ekologisk mat och hur man ökar produktionen.
I panelen stod jag och Naturskyddsföreningen så klart men även representanter från Coop, Danmarks ekologiska förening och en kändiskock.


Inte helt otippat var jag den onde i panelen vars uppgift var att säga emot de andra som tyckte samma sak. Ett ganska konstigt upplägg för en debatt enligt mig och resultatet blev därefter. I en panel bestående av fem personer och en pratglad moderator blir det inte mycket tid att utveckla sitt resonemang och frågan är inte så enkel som att säga att vi ska tvinga konsumenterna att köpa mer ekologiskt och dessutom subventionera produktionen.
Det går inte att peka ut ett litet område och göra stora förändringar utan att ta ansvar för helheten och det är där NSF gör det lite lätt för sig själva. Jag tycker också att vi inte ska använda mer kemikalier ön vi måste och jag säger också att det är trevligt med öppna åkermarker och en rik biologisk mångfald. Men, då går det inte att straffbeskatta dem som gör jobbet eller krångla till regelverket så mycket att ingen vill odla de ekologiska rödbetorna eller sälja det ekologiska köttet.

Inga kommentarer: