tisdag 15 oktober 2013

Biogas i Västmanland

Tillsammans med Pol.sek Renate gjorde jag igår ett spännande studiebesök hos Vafab och Växtkraft i Västerås. De producerar biogas och fordonsgas från hushållssopor och svingödsel direkt till regionen och förser bland annat hela regionens bussar med smart bränsle.
Det är mitt andra besök hos Vafab men det kändes viktigt och angeläget att återkommer igen eftersom det hänt så mycket på området. Avfallsutredningen är ännu inte i hamn och det återstår en del jobb innan vi har en proposition på bordet.





Vafab är ett stort och duktigt bolag och jag använd mig ofta och gärna av deras positiva exempel i debatter och samtal runt om i Sverige. Sedan jag var på besök senast har det hänt en hel del.


Täckningen av gamla epoker är nästan klar och den nya biogasanläggningen från närliggande lantbrukare är snart färdigställd.
Ett stort tack för att ni ville ta emot oss igen, på snart återseende hoppas jag.

Inga kommentarer: