tisdag 7 maj 2013

Äventyret i Sura


Fortsätter min förskoleturne i länet. Igår besökte jag tillsammans med Moderaternas gruppledare i Surahammar, Johanna Olofsson Äventyrets förskola.

En relativt ny förskola. När jag stormade in med andan i halsen satt personal och rektor och tittade på sina sprillans nya Ipad som förskolan äntligen fått. De ligger alltid sist i kommunens skolinvesteringar men nu var det deras tur och de kunde stoltsera med att ha den modernaste utrustningen av alla nu.
Den nya tekniken kommer att användas som ett pedagogiskt verktyg men även som ett sätt att kommunicera men föräldrarna om barnen utveckling i förhållande till läroplanen.

Vi han prata om den kommande bristen på personal. Surahammar har en hög medelålder på sin personal idag och inom några år kommer de behöva anställa massor av förskolepedagoger och det är inte så lätt att hitta dem. Nu har kommunen tur som ligger så nära en stor stad som Västerås, det tar faktiskt inte mer än 15 minuter att köra till Erikslunds shoppingområde och bostäderna är billiga i Sura.

Ett mycket intressant besök och jag ser fram emot att tacka ja till erbjudandet att komma och praktisera hos barngruppen till hösten...en utmaning som jag inte säger nej till.

Inga kommentarer: