fredag 31 augusti 2012

St Petersburg

Vilka dagar det har varit, och vilken dålig uppkoppling jag har haft.
Det har varit några intensiva dagar i Ryssland för min del och varken uppkopplingen eller tiden har tillåtit bloggande.

Tillsammans med en delegation från Sveriges riksdag var jag utsänd att representera Sverige på Östersjökonferensen. Varför just jag fick åka beror på konferensens tema Energi och miljö.
Svenska delegationen var stor i år, dels har vi de fem svenska mandaten men också representanter från Nordiska rådet. Delegationsledare Hans Wallmark (M) gjorde under dagarna ett stort jobb för att ta tillvara på Svenska intressen men även föra fram en politik som gynnar hela Östersjöområdet. En av grundprinciperna för detta är demokrati och frihet...där har vi haft lite olika åsikter mellan länderna. Med tanke på vad som händer i Ryssland och inte minst i Vitryssland just nu så kom förhandlingarna att bli väldigt intensiva.
Hans har skrivit om detta på sin blogg här.
I ett pressmeddelande från Nordiska rådet kritiseras även bristen på demokrati och öppenhet. Det kan du läsa här.
St Petersburg är en fantastiskt vacker stad och jag kommer med största sannolikhet att åka tillbaka för att turista lite i framtiden. En stad med 300 broar och 500 palats som dessutom renoverats senaste åren kan inte vara mer än vacker.
Vårt sammanträde hölls i ett fantastiskt hus med marmor och bladguld. Här står jag i trappan tillsammans med Riksadagskollegan Jan-Olof Larsson (S).

Inga kommentarer: