måndag 7 maj 2012

Studiebesök i Kalmar

Riksdagen följer upp allting som beslutas och det finns uppföljnings- och utvärderingsgrupper för det mesta.
Jag sitter i landsbygdsprogrammets uppföljningsgrupp och vi består av en ledamot från varje riksdagsparti och vi kommer från Miljö- och jordbruksutskottet och Näringsutskottet.
Vi har ofta möten och dragningar i riksadgen men i fredags (den 4maj) åkte hela delegationen besående av både politiker och tjänstemän till Kalmar län för att se hur de tillsammans med länsstyresen arbetar med landsbygdsprogrammet.

Jag flög till Kalmar redan på torsdagskvällen för att kunna jobba undan lite inan dagen började på fredagen. Till frukost kom kollegan Jan R Andersson, från just Kalmar och höll mig sällskap. Han skjutsade mig sedan från hotellet till Länsstyrelsen i sin fina blåa bil från 1700-talet. Kom inte och säg att Moderater bara kör nya sportbilar!

En förmiddag på länsstyrelsen med föredragningar om biogas, Kalmar län, Hela Sverige ska leva och lite landsbygdsmentorer var en bra inledning för resten av dagen.


Jag lyckades inte ta foton från alla företagen vi besökte men här är några.


Mathantverkare eller elektronik spelar ingen roll det finns flera anledningar att söka pengar ut potten.


Inga kommentarer: