tisdag 8 december 2009

SJ på väg att spåra ur

Varje år görs en undersökning för att se hur nöjda kunder är med olika företag och branscher Undersökningen redovisas sedan i ett kvalitetsindex.

I undersökningen kan man nu se att hela resebranschen faller i index, men mest markant är SJ´s fall. SJ rasar från 63,1% ner till 55,6% i kundnöjdhet och det är säger en hel del men framför allt att kundernas förtroende för SJ sjunker kraftigt.
I undersökningen har man även kollat varför kundernas förtroende sjunkit och några av de saker som nämns är tidspassning, komplicerade biljettsystem och undermålig service.

Hade jag själv fått vara med i undersökningen hade jag gett ett mycket sämre betyg än 55,6% nöjdhet. Jag har åkt en hel del tåg i mitt liv och under de senaste åren har jag pendlat mellan Västerås och Blekinge därav har jag en hel del erfarenhet. Jag irriterar mig särskilt på två saker, det första är biljettpriserna kopplat till tidtabellen och det andra är restidsgarantin. Oavsett om man bokar sina biljetter i resebutiken eller via SJ´s hemsida så är det oerhört komplicerat. Bokar man i riktigt god tid är biljetterna svindyra och bokar man några veckor innan resedatumet så är det också jättedyrt. Billigt det är det bara om man bokar exakt 90 dagar innan resan. Restidsgaranti tycker jag är bra men då ska man också ha en garanti eller kompensation för att inte SJ håller tidtabellen. Nu är systemet omgjort och tåget ska vara minst två timmar försenat för att garantin ska utfalla och då i form av en tredjedel av resans pris utbetalt i kontanter. Oacceptabelt SJ.

1 kommentar:

FrökenC sa...

Dessutom får man inte värma barnmat till sin lilla hungriga 1-åring i bistron... man kan inte heller köpa den där! Snacka om Moment 22!!! FÖrsök förklara för lill-monstret att det inte blir någon mat... Lätt som en plätt!!bric