måndag 11 maj 2009

När livet tar slut

Nu har min mormor somnat för gott. Under en längre tid av krasslighet så fick äntligen mormor somna in i fredags morse. Det gick lugnt och fint, mormor fick dö med värdighet och det är jag glad och tacksam för.

Nu återstår det dock en hel del för familjen att ta tag i. Har man levt ett nästan 100årigt liv så hinner man samla på sig en hel del saker som anhöriga sedan får ta hand om. Vi har sorterat papper i många många år och det underlättar, mormor varit väldigt realistisk i sin syn på döden.

Mormor ville inte bli begravd och hon ville heller inte ha någon begravning och det måste vi anhöriga respektera. Jag har gärna haft en liten minnesstund för att avsluta mitt eget sorgearbete men nu får jag göra det på ett annat sätt istället.

Inga kommentarer: