fredag 13 februari 2009

Dagcentrum och ålderdomshem

I går hade jag det stora nöjet att få göra två studiebesök inom ramen för moderaternas nya projekt "Välkommen till verkligheten". Projektet syftar till att belysa samhällsproblem och sedan skapa en politik för att lösa dem.

Jag besökte först en dagverksamhet för vuxna med hjärnskador. En liten personalgrupp som dagligen arbetar med människor som hamna i situation där de inte lägre kan ta hand om sig själva på samma sätt som de gjort innan sin hjärnskada. Personalen berättade att det är de små stegen framåt som gör det värt att arbeta så långsiktigt.

Mitt andra besök var på ett ålderdomshem för psykisktsjuka. Vad som slog mig här var att jag bara har sätt på psykiatrin inom landstinget tidigare och helt glömt bort vad som görs inom den kommunala sektorn. Det är klart att psykiskt sjuka behöver ålderdomshem precis som alla andra. Vad som skiljer dem åt är personalen och deras kompetens. Något som verkligen bekymrade personalen var statusen på deras jobb, vem som helst släpps in i vården men det är inte alla som passar för det. Den personal vi har som trivs ska vi vara rädda om och det måste även visa sig i lönekuvertet.

Inga kommentarer: