måndag 13 november 2017

Infrastruktur på vatten

Mälarhamnar AB, det vill säga hamnen i Västerås och Köping har idag bjudit in riksdagsbänken till samtal och diskussion om hamnens framtid och de villkor som de arbetar under.
Det blev väldigt detaljerat och för någon som mig som inte arbetar med infrastruktur eller trafik för den delen är det lite svårt att hänga med i all terminologi och detaljer. Fördelen är att jag får lära mig en massa nya spännande saker.

Visst finns det en hel del politiska konflikter på det här området och det är tydligt att Alliansen och regeringen har olika sätt att se på infrastruktur. Det kan inte heller vara lätt för socialdemokraterna att arbeta med ett parti som tror att tror att cykel och självhushållning är svaret på alla problem.

Värt att notera efter idag är i alla fall politiskt neutralt och det är att fler transporter skulle behöva flytta över från främst lastbil men även järnvägen till fartyg och vattenvägarna. Vi har flera olika infrastrukturlösningar men är dåliga på just vatten och det kan vi göra bättre.
Frågan om hur det ska gå till är dock problematisk eftersom vi har olika sätt att lösa frågan. Men något vi borde titta på i främsta led är konkurrensneutralitet på EU nivå och sedan onödiga skatter och avgifter som styr transporterna fel ur ett kapacitets och miljöperspektiv.

Inga kommentarer: