måndag 2 oktober 2017

En ny partiledare är här

Jag är fullt medvetet om att det här är världens sämsta bild men ni får ursäkta.
I Söndags höll Moderaterna en extra partistämma för att välja ny partiledare efter att Anna Kinberg Batra avgått. Vi har ordinarie arbetsstämma om bara två veckor men det är viktigt att en ny partiledare kommer på plats innan för att kunna vara med i matchen ordentligt på stämman. Under kommande veckor är det även partiledardebatt i tv och riksdagen.

Hur som helst. Extra stämman hölls i Stockholm och även om jag själv inte är ombud är det kul att vara på plats. Val av en partiledare är alltid historiskt och att få var med gör mig en liten liten pytte del av historien. Anna höll ett relativt kort avskedstal med mycket känslor och en nypa obekväma sanningar som hennes efterträdare kommer bli varse om. Tidiga mornar och sena kvällar är inga ovanligheter och väldigt mycket av arbetet sker i kulisserna och det kostar blod svett och tårar. Jag tillhör dem som inte tyckte Anna skulle avgå. Hon fick en tuff start med redan fallande oppinionssiffror och en decemberöverenskommelse att hantera samtidigt som politiken var allt annat än rolig i den situation som vi befann oss i.

Men Anna slutade och ny partiledare är nu Ulf Kristersson. Ett bra val. Ulf är lugn, ideologisk och resonerade i sin ton. Han kan på ett för mig väldigt pedagogiskt sätt resonera fram de mest svåra beslut. Han kan behöva detta eftersom uppgifterna som står inför honom och hela partiet får anses rätt svåra. Vi har de lägsta förtroendesiffrorna på länge och alliansen känns allt annat än stabil just nu. Ulf är precis så tydlig i detta som jag vill att han ska vara. Vi måste jobba stenhårt fram till valet, varje väljarmöte räknas och det går att vända dåliga siffror. Vi har gjort det förut och vi ska göra det igen. Han markerar också att Moderaterna behöver Alliansen. Alliansen gör alla fyra allianspartier bättre.

Om mindre än två veckor har vi arbetsstämma i partiet och med en ny partiledare och förhoppningsvis kloka och bra beslut från stämman är vi mer än redo att möta väljaren. Men, ingenting är gratis. Vi måste ut och knacka dörr och möta väljarna på alla sätt vi kan framöver och jag kommer lägga som mycket av min egen tid jag bara kan på detta alla dagar fram till valet. Visst, vi ska inte överdriva. Även jag behöver vila och återhämtning men jag lovar att jobba hårt framöver.

Inga kommentarer: