måndag 2 oktober 2017

Gröna näringarnas betydelse

Var ska man tillbringa en solig lördag om inte i Arboga?
Idag är jag inte här för att flyga utan för att först träffa LRF Mälardalens bas Per och sedan bli utfrågan på scen av den samma. Arrangemanget är organiserat av LRF kommunavdelning i Arboga samtidigt som bondens egen marknad pågår.
Inte helt oväntat kom det upp en rad frågor om livsmedelsstrategin, offentlig upphandling, politisk byråkrati och gröna näringars betydelse för landsbygden.
När själva samtalet på scenen var avslutat så kom det en del publikfrågor om skog, ägande rätt och inte helt otippat vargar.
 Som vanligt när det är vackert väder ute så dyker det upp glada blåa gubbar (och kvinnor). Denna gång är det Moderaterna i Arboga som är ute för att möta väljarna och prata politik. Jag hakar på dem till fiket två skator och äter en av de godaste hallonpajer jag någonsin ätit samtidigt som jag får höra om lokala politiska frågor från Arboga.
Eftersom kvällen är ung passar jag på att åka förbi pappa några timmar och kolla läget och bråka lite om politiska frågor. Oftast är vi sams men när det kommer till vargfrågor så ryker vi ihop och eftersom pappa sätt att jag uttalat mig om vargbeslutet i VLT så hade han laddat upp med argumentation för sin sak. Tillslut tog jag min tillflykt till hemmet för att både laga och äta mat i lugn och ro tillsammans med handlingarna till arbetsstämman om några veckor...lugnare än hemma hos pappa just nu.

Inga kommentarer: