fredag 30 juni 2017

Äntligen är livsmedelsstrategin på plats

Tvära kast mellan Makedonien och riksdagen kammare, men så är mitt liv. Jag vet att jag har varit lite seg med att uppdatera nu och jag är ledsen för detta. Dock kommer det bli såhär en tid framåt. I skrivande stund befinner jag mig i början av Almedals bubblan och mycket ska förberedas innan en sjukligt intensiv vecka. Efter detta ska jag faktiskt försöka vara lite ledig i några veckor och koppla bort både politik och samhällsutmaningar ett tag och bara fokusera på mig själv och min familj. Det behövs inför det kommande året, nästa år är det valrörelse och då blir som bekant sommaren något annat än vila. Men mer om det senare.

Jag kom tillbaka från Makedonien rätt sent på söndagskvällen och tanken var att jag skulle ta mig tillbaka till Västerås över natten men så blev det inte. Kroppen sa ifrån och jag åkte istället in till Stockholm och somnade i övernattningslägenheten.
Eftersom jag sedan vaknade i Stockholm på måndagen fick jag är rätt lugn start på dagen och kunde i lugn och ro fixa allt som behöver fixas innan riksdagen kammare stänger för sommaren och vi inte behöver vara i Stockholm i veckorna. Kunde dessutom följa kammarens debatter via intern TVn i väntan på att miljö- och jordbruksutskottets stora debatt om livsmedelsstrategin skulle starta.

Det här är vår stora debatt för året och efter att ha förhandlat målsättningarna för strategin i nästan tre år så känner jag en viss stolthet i kammaren även om väldigt mycket av HURet återstår innan det blir verkstad av strategin. Vi har kommit överens om målen för strategin men vi har olika syn på hur dessa ska nås. Vi i Moderaterna har skrivit en väldigt bra följdmotion om varför produktionsvillkoren måste bli bättre för att producenter och varför konkurrenskraften är Sveriges största utmaning i framtiden. Debatten kan man se här.
I år är det inte jag som håller i livsmedelsdebatten utan kollegan Jonas Jacobsson Gjörtler, som dessutom gör det med bravur. Det är dessutom nyttigt att byta ämnen emellan åt för att få lite nya perspektiv på politiken.


Inga kommentarer: