torsdag 10 november 2016

Valvaka

Att kliva upp klockan två på natten för att sedan gå genom ett igensnöat Stockholm mot amerikanska ambassadens valvaka var en ny upplevelse för mig.
Kändes sådär när klockan ringde ska jag vara ärlig och erkänna, jetlagen i kroppen efter USA känns dessutom rätt rejält just nu.

Men efter en vecka i USA och den inverkan valet av president har på världspolitiken kändes det helt rätt att gå på valvaka och vänta in resultatet med väldigt många andra. Både från mitt parti men även från andra partier, företag och organisationer var intresset högt och spänningen på topp under dessa tidiga morgontimmar.
Jag var tvungen att bege mig hemåt vid halv sjutiden på morgonen för att påbörja dagens arbete och då var inte resultatet klart ännu... vilken nagelbitare.

Nu i efterhand så vet vi att Donald Trump van valet och efter nyåret så tillträder han som USAs nya president och commander in chef. Lite läskigt är det allt och hans inställning till protektionism och mot frihandel kommer att bli ett problem för Europa på sikt. Hans segertal var dock väldigt mycket mer dämpat än hans tidigare retorik och mer rätt rådgivare runt sig så kanske det här kan bli bra ändå.

Inga kommentarer: