onsdag 5 oktober 2016

Avslut på en konstruktiv dag

Tillsammans med några moderata kollegor från Västerås kommunfullmäktige så besöker jag under kvällen S:t Olofs scoutkår i norra Västerås. Vi är där för att lära oss mer om deras verksamhet och vilket behov föreningar har för en aktiv fritid och för min del även friluftslivet.

Vi får börja med att vara med några miniscouter, jag tror de var i åtta års åldern på deras patrullkväll. Temat för kvällen var återvinning och resursanvändning, kände mig riktigt hemma. Vi fick plocka skräp i närområdet och sedan fundera på smarta lösningar för morgondagens återvinningssystem. Tänk vad barn är fantastiska med sitt sätt att tänka utanför boxen när det gäller återvinning. Även om jag tycker att rullande transportband från alla hus skulle vara jätte coolt är jag inte riktigt säker på att det slår de nya sopsugssystemen som idag finns på marknaden, men principen är den samma.

Vi avslutade med att träffa styrelsen för kåren och pratade om förutsättningarna för att kunna driva en förening ideellt idag. Hur familjesituationer har förändrats över tid och pusslandet mellan jobb, fritid och aktiviteter blir allt mer komplicerat att få ihop. Ideellt drivna organisationer är då ofta de som får stryka på foten då föräldrarnas engagemang och tid inte räcker till för att driva både administrativa delar och ställa upp som ledare under kvällar, helger och lägerveckor.


Inga kommentarer: