lördag 16 juli 2016

Almedalen i korthet

Jösses vilken vecka det blev, och inte han jag skriva så mycket som det var tänkt heller.

Ni kommer inte orka läsa ett inlägg för varje aktivitet jag hade under veckan så jag gör ett lätt sammandrag i ett inlägg här istället, ni får därför ursäkta om det blir lite längre.



Under veckan har jag haft mycket färre debatter än jag brukar ha, det finns säkert flera anledningar till det. I år är ett mellanvalsår och färre människor är generellt i Almedalen och inte lika många branschjournalister. Moderaterna är i opposition och därför inte lika intressanta som kaosartade majoritetspolitiker. Inom mitt område är har dessutom centern en vice ordförande plats i utskottet så vi är två på bollen i opposition. Trotts detta har vi fått ett bra media genomslag men mest om rikspolitiska frågor.



Det har varit en längre vecka än vanligt eftersom moderaternas dag var först på lördagen och veckan är som mest intensiv i början. Jag kan tycka att en hel vecka på Gotland är lite i längsta laget men eftersom vi hyrt en lägenhet i en hel vecka blev det ingen extrakostnad.

Jag har hunnit med debatter om allt från livsmedelsstrategin till cirkulär ekonomi och infrastruktur. Men, allra mest har tiden gått åt för mer informella träffar och rundabordssamtal med organisationer och lobbyister. Möten som inte alltid hinns med i Stockholm och möten mellan människor som sällan är på samma ställe samtidigt. Praktiskt och effektivt.




Jag har lyssnat på tal och anförande av partiledare och politiker i alla möjliga olika former, jag har hunnit bli arg, förbannad och glad i omgångar. Men allra mest har jag funderat, skrivit ner kommande frågeställningar och skrattat, för politik gör mig glad. Politik handlar ju om att tycka olika och möta människor och då är Almedalen bästa stället att vara på.



Eftersom det var en lång vecka i år så tog jag och en kollega ledigt några välförtjänta timmar och åkte till Fårö. Vi hade lite känningar på plats och fick en specialtour runt ön. Träffade dessutom en dam från Odensvi och vi hade en hel del gemensamma bekanta och en diskussion om vargarna i området. Fårö är en otroligt vacker och omväxlande ö, otroligt att jag inte varit där tidigare. Nu kan jag i alla fall bocka av Rauk på min att göra lista.



Anna Kinberg Batra fick politiskt avsluta min vecka med sitt tal på scenen i Almedalen. Hon lyfte viktiga frågor om utanförskap, flyktingar och möjligheten att stå på egna ben genom arbete. Vi har en plan för Sverige och konkreta förslag på hur Sverige kan mer.



Inga kommentarer: