tisdag 6 oktober 2015

Frustration ang licensjakten

Sitter på möte med viltförvaltningsdelegationen i Västmanland och känner mig både arg och vansinnigt frustrerad. Dagens stora fråga handlar om licensjakt på varg. Jag tycker länsstyrelsen gjort diskussionen mer komplicerad än den är och det känns som om diskussionen börjar om varenda gång den tas upp.


Vi har medlemmar i delegationen som ibland resonerar så verklighetsfrämmande för mig att jag helst vill resa mig upp och gå härifrån. Har man som filosofi att autonoma grupper som tar lagen i egna händer ska besluta över den folkvalda församlingen ja, då har jag inte mycket hör att göra.

I Västmanland har vi mer än 20 vargar över den gynnsamma bevarande statusen och frågan om vi ska ha eller inte ha en licensjakt är för mig enkel. Självklart ska vi ha det. Detta behöver inte stå mot skyddsjakten som också är ett viktigt instrument att ha i verktygslådan.

Inga kommentarer: