fredag 23 oktober 2015

Avbrott i landsbygden

Idag har den parlamentariska landsbygdskommittén en heldag i riksdagshuset på temat bredband och landsbygd. Vi har haft föredragningar från Telia, Bredbandsforum, IP Only, SKL, regeringens särskilda utredare och utredaren för "Fondstruktur för innovation och tillväxt". Snacka om att det snurrar runt i huvudet.

Mitt i allt detta så presenterades den överenskommelse som nu är gjord mellan regeringen och Alliansen om flyktingkrisen. Stora och oerhört viktiga frågor som gjorde det lite svårt att fokusera på alla delarna av föredragningarna.
I sista sekunden hoppade vänsterpartiet av överenskommelsen men vi andra har kommit överens om att ta ansvar för den uppkomna situationen. Det är klart att det fortfarande finns en del praktiska frågetecken som på sikt måste lösas och fortsätter det komma människor i samma takt som det gör just nu så kommer nya överenskommelse vara tvungna att tas. Men, för nu så är det här i stora delar en bra överenskommelse där vi alla varit tvungna att ge och ta en del för att få ihop det. Nu tar vi ansvar för Sverige och den akuta kris som just nu är och eftersom regeringen lyssnat på oss Moderater ligger arbetslinjen i fokus.

Jag blev uppringd av P4 Västmanland för att i radion försvara delar av överenskommelsen tillsammans med Olle Thorell (S). Här ser ni mig sittandes i en av riksdagens gamla telefonhytter som idag fick fungera som radiostudio.
Efter många långa veckor som även innehållit valövervakning i Vitryssland och partistämma börjar till och med jag se lite blek ut om nosen. Ska bli skönt med några dagar som är helt obokade nu. På måndag börjar en vecka av plenifritt och jag ska ägna veckan åt att läsa och skriva saker jag inte hunnit med hittills.

Inga kommentarer: