torsdag 24 september 2015

Jonnys minne

Jonny Munkhammars minne lever vidare på så många olika sätt men ett av dem är den minnesfond som startade efter hans bortgång. Jag hade förmånen att få lära känna Jonny lite lite grand under föra mandatperioden då han precis som jag var ny i den moderata riksdagsgruppen. Tyvärr gick han bort allt för tiden. Förutom att han är saknad som pappa, make, kollega och vän är han också saknad för sitt mod och sin ideologiska briljans. Det är framför allt den delen jag fick lära känna om allt för kort tid.

I kväll har fonden haft ett seminarium och utdelning av årets stipendium. Dagens talare var Anna Kinberg Batra som talade om borglighetens idédebatt framöver och vad som krävs för att kombinera politisk idédebatt med realpolitik. Något som måste göras om vi ska kunna skifta regering till nästa val. Anna var för övrigt helt lysande ikväll, tydlig rak och grymt ideologisk. Jag blev så inspirerad att jag lyckades skriva en motion om äganderätten på mindre än en halvtimme!

Årets Munkhammarstipendium gick till Sofia Arkelstål för hennes gärningar i Jonnys anda. Stort grattis. Mer om Sofia hittar ni på hennes blogg, här skriver hon också om varför just hon fick priset.

Inga kommentarer: