fredag 24 april 2015

Kalkbrytning på Gotland




Min moderata kollega Jesper Skalberg Karlsson är ledamot från Gotland och anordnade ett intressant seminarium i riksdagen om Kalkbrytningen på Ön. I panelen fanns namnkunniga personer från LRF, Cementa och Skogsindustrierna. Temat var industri med miljöhänsyn.
Något som jag inte visst var att Sveriges bästa och största kalkfyndighet finns på Gotland och kalken används i sin tur till att göra cement.

Sverige är i ett stort behov av cement just nu som är grunden i allt byggande. Både Alliansen och Socialdemokraterna har lovat att höja byggtempot i hela landet och en förutsättning för det är kalk. Klart vi kan skuta bryta kalk i Sverige och istället importera från andra länder. men vad skulle det leda till?
Färre jobb i Sverige och en ökad export av miljöproblem, det är inte att ta ansvar!
Jag passade på att ställa en fråga om just detta eftersom jag blev rätt irriterad på tidigare frågeställare. Det finns en naiv tro om att industrijobb kan bytas ut mot säsongsjobb inom turismen. Turism och säsongsjobb är på inget sätt dåliga men det skulle ju vara fantastiskt om vi kunde behålla både industrijobben och skapa nya inom turistnäringen. Jag blir riktigt irriterad när jobb ställs mot jobb och miljöhänsynen ska tas lokalt genom att exportera frågeställningen till någon annan, en typisk sticka huvudet i sanden mentalitet.

Inga kommentarer: