torsdag 19 februari 2015

Sicken miss

Jag hade helt missat att morgonens urtidiga förmöte var inställt. Så redan 7.30 i morse satt jag utanför en stängd dörr i en öde korridor och stirrade. Tiden var precis på håret för att hinna tillbaka till kontoret för att göra någon nytta så det var lika bra att sitta kvar och läsa en gammal tidning.

Upphörs inte att förvånas över detta. Folkhälsominister Gabriel Wikström visar sig allt mer och mer vara en riktig förbudssosse. Inte nog med att han går nykterhetsrörelsens ärenden i gårdsförsäljningsfrågan och lägger ner alla former av försök till alkoholkultur i det här landet. Nu är han ute och jagar cigaretter också. Vist cigaretter är inte bra och en överkonsumtion av alkohol är inte bra det heller men kom igen, någon form av personligt ansvar har vi väll trotts allt över våra liv. Jag blir så oerhört trött på förmynderipolitik.
Dagens utskottsmöte började tillslut och en efter en ramlade mina kollegor in och undrade vad jag redan gjorde på plats...jag brukar vara sist på mornarna. Dagens stora ämne var mjölkkrisen och landsbygdsministern. Han var på plats för att berätta lite om det möte han har haft med bransch och handel i går. Vi kunde snabbt konstatera att regeringen står helt handfallna i frågan. De lyfter problem men kommer inte med några lösningar. De vägrar dessutom att ge besked i fråga om dieselskatt, handelsgödselskatt, djurskyddsbestämmelser eller förändringar i landsbygdsprogrammet. Min kollega Johan Hultberg skriver klokt om mötet här.

Inga kommentarer: