torsdag 18 december 2014

Sista rycket

Det känns verkligen i både kroppen och knoppen att det har varit ett långt år och en oerhört strulig höst. De flesta ledamöter och tjänstemän går runt och hostar och snorar. Jag själv är inget undantag och det rosslar rejält i lungorna och jag nyser mig igenom riksdagens korridorer.
Senaste veckan har ägnats åt budgettexter under både dagar och nätter, ingen kan komma och säga att ledamöterna har latat sig den här hösten.


Idag har jag hunnit med ett ganska långt möte med OSSE delegationen på förmiddagen. Det var förutom lite planering för framtiden även briefingar från höstens valövervakningar som varit i Ukraina, Turkiet, Bosnien, USA och senast i Moldavien där jag själv var med. Det är uppenbart att trycket från Ryssland är väldigt högt och problematiskt för de länder som ligger i närområdet eller är beroende av Ryska pengar eller gas.


Eftermiddagen och kvällen tillbringas nu i kammaren för debatt med miljö- och jordbruksutskottet. Vi kommer debattera båda våra budgetbetänkande ikväll. Att det blir långa debatter in på sentimmarna den här veckan beror så klart på den stundande deklarationen om nyval. Om Statsministern utlyser nyval den 29e december så måste budgetdebatterna vara klara innan. Dessutom är det julafton nästa vecka och det skulle vara skönt med några dagar tillsammans med nära och kära innan valrörelsen börjar igen.

Inga kommentarer: