fredag 10 oktober 2014

Nu är vi igång


Jag minns mitt första utskottsmöte i miljö- och jordbruksutskottet med skräckblandad förtjusning. Vårt första ärende var inför ett kommande jordbruksråd och Eskil Erlandsson skulle åka dit och förhandla om fiskekvoterna på torsk i Östersjön. Vi hade fått våra handlingar ett knappt dygn i förväg och alla bilagorna kom på engelska. Jag satt halva natten kallsvettig med en gammal skolaatlas för att översätta och förstå det jag inte begrep.
Vårt första riktiga möte med det nya miljö- och jordbruksutskottet hölls i torsdags morse. Funderade lite på om tiden stått stilla. Mandatperiodens första möte handlade nämligen om torskbestånden i Östersjön men den nya landsbygdsministern heter Sven Erik Buscht.
Den här gången är jag dock inte lika kallsvettig. Jag vet vad det handlar om och jag har hunnit förbereda mig inför mötet. Dock kom de svenska ståndpunkterna väldigt sent inför mötet och skrivelserna var väldigt svaga. Nu måste man dock ge den nya ministers lite tid att komma in i alla sina ärenden och han var väldigt ödmjuk inför Alliansens samlade förslag som skulle kunna göra skrivningarna både vassare och bättre för torsken i Östersjön.
På bilden här ser ni det nya utskottspresidiet bestående av Matilda Ernkrants (S) som fortsätter som ordförande och Lena Ek (C) som nu är vår nya vice ordförande i utskottet. Jag saknar mina tidigare kollegor massor men det kommer nog bli bra det här.

Inga kommentarer: