fredag 3 oktober 2014

Upprop och SD strul

Då var det dags, riksdagen smygöppnas med upprop av alla nya ledamöter. Kul att vara i kammaren igen, det känns som evigheter sedan.
I år har jag bestämt mig för att verkligen njuta av riksdagsöppnandets första vecka, förra gången var jag så nervös att jag inte kommer ihåg så mycket. I år vet jag var jag ska stå och hur jag ska gå, jag är inte heller så nervös för vad jag ska säga eller vad jag ska ha på mig. Det är helt enkelt inte mig media fokuserar på och det är okej att göra fel för att sedan bli bättre.
Efter uppropet som görs av riksdagen gamle talman Per Westerberg så är det dags för nytt talmansval. Det ska väljas en talman och tre vice talmänn. Detta görs enligt en gammal praxis där de väljes i ordning efter sitt partis storlek. Eller efter hur stor riksdagsmajoriteten är.
Nu blev det så att vänsterpartiet inte ville välja in Björn Söder (SD) som andre vice talman utan att visa sitt missnöje mot detta. De hade ingen egen kandidat utan ville bara vissa sitt missnöje med att väja en talman som är rasist genom att kunna rösta blankt.
Skulle det vara så att två kandidater stod mot varandra så hade utfallet blivit annorlunda och jag hade kanske röstat annorlunda. Men nu stod valet mellan att rösta aktivt på SD eller på en blank valsedel och då är valet enkelt för mig, jag röstar blankt.

Nu ser riksdagsordningen sådan ut att en talman måste väljas med 50 procent majoritet i kammaren annars måste valet göras om. Inte helt oväntat fick SD mindre än 50 procent av rösterna och valet var tvunget att göras om. Detta skedde sedan tre gånger och efter det så väljes den kandidat som har flest röster. Alltså blev Urban Ahlin (S) Sveriges nya talman, Tobias Billström (M) förste vice talman, Björn Söder (SD) andre vice talman och Esabelle Dingizian (MP) som tredje vice talman

Inga kommentarer: