onsdag 29 januari 2014

Serbien

Jag inser att jag inte hade tid att resa till Serbien och Belgrad egentligen, men vilken vitaminkick det är att komma iväg trots allt.


Som jag skrev tidigare så driver Moderaternas internationella stiftelse en rad demokrati och frihets projekt runt om i världen med våra systerpartier. Jag har under många år varit med på ett litet hörn i de projekt som har med forna Östeuropa och Balkan att göra.
Nu var det länge sedan jag var med eftersom tiden inte räcker till allt jag vill göra och allt jag måste göra och då blir det en prioritering


När jag tackade ja till att åka i början av december hade jag någon form av naiv bild av vår på Balkan. Vi kom ner i ett ösregn som på några timmar övergick till mer snö och kallare än det var hemma. Ruskigt glad över riktiga vinterkängor och lovikkamössa, kanske inte så snygg men ack så varm!



Jag höll i två olika seminarium under helgen. Ett om politisk vision i flygblads form och ett om hur vallöften sedan implementeras till verklig och genomförbar politik.


Jag vill passa på att tacka JHS och Rickhard för att jag fick följa med igen. Visst tar resorna tid och vi talare följer med utan ersättning men vi gör det av två anledningar. Den ena är för att sprida budskapet och fred och frihet och den andra är den egoistiska delen att det ger väldigt mycket tillbaka att åka. Att få prata ideologi och vända tillbaka till de teoretiska rötterna varifrån vi kommer utan att trassla in sig i verkligheten är skönt för hjärnan och gör oss till bättre politiker hemma i verkligheten!


Inga kommentarer: