torsdag 23 januari 2014

LRFs valdebatt

Från votering i Riksdagen mot Västerås igen, känns lite konstigt att åka "hem" för bara några timmar. Anledningen till mitt besök i Västerås är LRFs stora valdebatt om landsbygden. En panel bestående av ledamöter från Miljö- och jordbruksutskottet och landsbygdsministern själv debatterade vilt i 1,5 timme.
Frågor som livsmedelsförsörjning, bensinskatt och vargar stod på tapeten idag.
Själva debatten kan ses i efterhan och ligger här på LRFs hemsida.
ATL har skrivit om debatten här och jag är citerad efter att ha tagit avstånd från Anders Borgs uttalande tidigare i veckan om att göra det enklare att bygga på åkermark. Låt mig få resonera lite mer om detta. Vi behöver enklare regler för att bygga mera idag, plan och bygglagen kan i många fall hindra byggnationer. Jag tror dessutom att inflyttningen till städerna kommer öka och att de måste bli större på sikt. Klart att vi ska bygga mycket mer på höjden där det är möjligt, jag tycker vi har för få skyskrapor i Sverige. Men alla vill inte bo i lägenheter och trångt och då måste möjligheten till utökade statsarealer finnas. Men man kan planera klokt när det ska byggas, det finns väldigt mycket mark runt om våra städer som hade passat perfekt till ytterligare byggnationer än just åkermarken, Skåne undantaget.
Men Anders Borg har helt rätt i sak, det behövs byggas mer och det måste bli enklare.

Inga kommentarer: