tisdag 26 mars 2013

Sverigemötet

Oj oj oj, nu var det länge sedan igen, det är mycket nu. Jag hade tänkt att blogga massor under Sverigemötet men det hanns helt enkelt inte med. Jag höll i ett seminarium själv och var paneldeltagare i två. Sedan han jag upp på stora scenen tillsammans med de andra ordförandena i arbetsgrupperna också.




Det var en helg av adrenalin, stress och massor av kul.
Det är svårt att sammanfatta en hel helg såhär i efterhand men här kommer lite grand iaf.
Jag började med mitt alldeles egna seminarium, det var ett rent förankringsseminarium för föregångslandet för klimat och hållbarhet. Bra deltagande och en engagerad panel. Bådar gott inför den fortsatta remissrundan som just nu pågår.




Stora scenen. Det är inte utan att darra lite i knävecken jag blickade ut över 2100 moderater från stora scenen. Tillsammans med Beatrice Ask, Anders Borg, Filippa Reinfeldt och Tomas Tobé hade vi en paneldebatt om de viktigaste frågorna från Moderaterna framtidsgrupper.




Dagens andra seminarium handlade om hur vi får in fler unga Moderater på valbar plats till valet 2014. Min rekommendation till muffarna är att våga ställa krav och vara lite påstridiga om att få platser. Gått kampanjarbete ska löna sig men de måste också våga driva politiska frågor. Mitt råd till kommuner och landsting som vill få in fler unga ledamöter är att våga ta in dem. Våga säga att mandatperioden är två år och inte fyra, våga byta ut och ändra i laguppställningen halvvägs.




Lördagens seminarium var även det ett förankringsseminarium den här gången om handlingsprogrammet. Jag var inbjuden i panelen för att prata om klimat och hållbarhetsfrågorna ur ett kommun och landstingsperspektiv.




En otroligt bra helg, många roliga och ointressanta möten blandat med skratt och ny energi. Vi är ett stort parti och det var med ett leende på läpparna som jag åkte hem till Västerås och somnade i soffan.

Inga kommentarer: