måndag 22 oktober 2012

Prinskorvar och arbetsrätt

Dagens studiebesök gick till Carlströms kött och chark i Västerås. Vår största charkbutik i stan som bara saluför egna produkter med egen tillverkning av chark.


Jag var på plats för att lära mig mer om verksamheten och prata aktuella frågor. Eftersom jag sitter i Livsmedelverkets insynsråd brukar det komma upp en hel del spännande saker som jag kan arbeta vidare med politiskt. Den här gången blev det inte så mycket synpunkter på livsmedelsverket eller livsmedelskontrollerna vilket är bra utan istället diskussioner om arbete. Eftersom företaget har en verksamhet som är mer säsongsbetonat och har vissa toppar på dagarna då det krävs väldigt mycket personal vill de gärna ha människor som jobbar extra vilket är svårt att få tag i.
Måste säga att det förvånar mig varje gång jag hör företagare säga att de har jobb att erbjuda men ingen som söker dem. I det här fallet beror det inte ens på att de sökande har fel kompetens även om företaget lyfte just utbildningsfrågan som ett problem inför framtiden.
Besöket avslutades med en rundtur i produktionen. Först fick jag träffa styckmästaren som proffsigt styckade upp en halvgris på några minuter...jag har lite att jobba på. Fick även lära mig något nytt, flamingoklubba är hälen av en gris. Tydligen god att grilla. Måste testa. Sedan gick vi vidare och tittade på en omgång prinskorv, från råvara till smet till färdig prinskorv. Vilket hantverk.

Inga kommentarer: