lördag 9 juni 2012

Titta inte upp

I fredags gjorde jag ett mycket intressant studiebesök hos Tarkett i Ronneby. Ett av länets största företag med 550 anställda som tillverkar golv.
Tarkett är från början ett svenskt företag men ägs idag av utländska bolag med huvudkontor i Paris. Men, fabriken i Sverige finns kvar och produktionen av pvc golv är i full drift.

Företagets vision är lite omvänd mot andras men väldigt logisk, "Titta inte upp, titta ner och se möjligheterna".
Vi pratade om storföretag, plastindustrin, kemikalier och massa spännande saker. Jag har fått lära mig så mycket om nya kemikalier och hur de utvecklas och används på nya sätt att huvudet är sprängfyllt.
Vi gick en rundtur i fabriken och också för att titta på själva produktionen och jag känner igen en hel del av golvens mönster och färger från offentliga golv runt om i Sverige.

Anledningen till att jag åkte hit är lite rolig egentligen. Vi var med utskottet till Indien i januari/februari och där besökte vi ett Indiskt läkemedelsföretag med en helt nybyggd fabrik. Fabriksföreståndaren pekade på det nyinlaggda golvet och berättade att det kom från Sverige och från Ronneby...dit måste jag åka tänkte jag och bokade in ett besök redan då!

Inga kommentarer: