måndag 2 april 2012

lobbyister

Lobbyister, detta ord som är så fullt i Sverige men så självklart i den politiska vardagen. Politiker hade inte klarat sig utan intresseorganisationer, och ja, facket är en sådan också.
Jag tar in information från alla möjliga håll och att då inte lyssna på lobbyister som har sprecialkunskap inom olika ämnesområden skulle bara vara dumt. Sedan gäller det att använda kunskapen och kontakterna med förnuft och det är där politiker skiljer sig åt.
Jag hävdar att vi behöver varandra och så länge jag lyssnar och diskuterar för att sedan ta egna beslut och framför allt analysera det jag tar in ser jag inga problem med detta.

I veckan har jag därför haft en organisation på besök i Riksdagen och hälsat på en annan som har sitt huvudkontor i Stockholm. Med mig hade jag både en kollega och min Prao för att hon skulle få se att lobbyism är en naturlig del av den politiska vardagen.
Med hjälp av en lobbyist har jag dessutom fått hjälp att ordna en rad studiebesök under våren som ligger inom mitt arbetsområde livsmedel.

Inga kommentarer: