måndag 12 mars 2012

Vargmöte i Odensvi

Jag har glömt att skriva om vargmötet i Odensvi utanför Köping. I onsdags kväll var det vargmöte i Odensvi. Länsstyrelsen tillsammans med samhällsföreningen hade bjudit in till informationsträff om varg och rovdjur i bygden. Detta med anledning av de vargar som just nu smyger omkring i Odensvi/ Trängsta och har till och med synts inne i Köpings tätort.

Som ni ser på bilden var det mycket folk, och då har inte alla kommit in i lokalen ännu och det står folk på trappan för att få komma in. Tror inte att brandskyddsmyndigheten hade gillar det här.
Att det var så mycket folk är inte konstigt, vargen är en en stor fråga utanför storstäderna och den berör särskilt i en bygd där den går rakt igenom trädgårdar och har tagit en jakthund nyligen.
LRF, Länsstyrelsen, grimmsö viltskadecentrum, Jägareförbundet och författaren Karl Hedin stod för dagens program och jag var med som observatör. Det diskuterades viktiga frågor som stängselersättning, sjunkande värde på fastigheter, livsmedelsproduktion och politikers okunskap i frågan.
Just den sistnämnda måste jag nog hålla med om vi politiker har lika lite eller lika mycket kunskap i frågan som någon annan. Tyvärr håller rovdjurspolitiken på att bli en stad vs land fråga och det får den inte bli, vi måste hitta en lösning på den här frågan och det snabbt.
Viktigt för mig är:
Ja, jag tycker vi ska ha varg i Sverige men då ska den finnas i HELA Sverige.
Ersättning för viltskador måste täcka kostnaderna.
Rovdjur ska vara rädda för människor och är de inte det så ska de tas bort.
Återuppta licensjakten.

Inga kommentarer: