måndag 16 januari 2012

Kött i paket

Tillbaka till jobbet, eller hur ska man säga. I fredags besökte jag HFG Sweden, Hilton Foodgroup tillsammans med Svenskt Näringsliv.

Det var kul att vara tillbaka eftersom jag jobbat här i några år precis när de startade. Hilton är en köttfabrik. De tillverkar inte kött men de stoppar ner det i kartonger som sedan säljs på ICA. Allt kött som finns på ICA som ligger i svarta tråg med en svart plastfilm ovanpå kommer från Västerås och Hilton.

Det är mycket som hänt på fabriken sedan jag var där senast och den här gången fick jag dessutom möjlighet att sätta mig in i företaget Hilton på ett helt annat sätt innan vi fick en rundtur i fabriken. Precis som alla livsmedelsföretag måste de hålla ett öga på marknaden och produktutveckla sig. Till min sorg vill konsumenterna ha mer "snabb" mat och mindre långkoks kött och Hilton har tillsammans med ICA därför tagit fram en del pann färdiga rätter. Vi gick igenom en hel del som har med ungdomsanställningar, timmanställningar, fackets roll och framtidsutsikter.

Inga kommentarer: