torsdag 3 februari 2011

Debatt på Årets Kock


Tema, hem till gården.

Spännande seminarium med trendspanare, kockar och bönder. Sist ut kom jag och Gustav Fridolin (MP) upp på scenen för att debattera matnära frågor som produktion.
Vi har lite syn på småskalighet och storskalighet, för mig handlar det om valfrihet. Alla konsumenter gillar olika typer av mat. Vissa vill ha svenskt, andra vill ha utländskt, vissa vill ha ekologiskt och vissa vill ha billig mat där ursprung och odlingssätt inte spelar så stor roll.

Vad man gärna glömmer bort i den här debatten är just valfriheten. Djur ska växa upp och slaktas enligt svenska djurskyddslagar som är bland de bästa i världen. Växter ska odlas med godkända och trygga medel som även de följer lagar och regler.

Vi fick frågan om det kommer finnas svenska bönder i framtiden. Mitt svar är ja. Men vi måste öka lönsamheten för lantbrukare, som det är nu kommer nästa generation inte vilja ta över. Vi måste också titta på en marknad utanför Sverige, vi måste börja konkurrera med europeiska bönder på samma villkor och det kommer vi kunna göra i framtiden. Det finns all anledning att kommer tillbaka i den här frågan och det lovar jag att göra. På samma sätt som jägarna är viktiga för den svenska viltvården är lantbrukarna viktiga för den levande landsbygden.

Som stöd och hjälp hade jag med mig min duktiga politiska sekreterare Lisa Ydlinger och också har agerat fotograf för dagen.

Inga kommentarer: