onsdag 3 november 2010

partiledardebatt


Just nu pågår mandatperiodens första partiledardebatt i kammaren.

Det är en märklig debatt och tonen är emellanåt ganska hård. Den rödgröna oppositionen är inte längre en enad opposition, vänstern bryter sig lös och går till hårt angrepp mot både sossarna och vänsterpartiet i framför allt Afganistanfrågan. Sverigedemokraterna gör sin debut i partiledaredebatten och en svag sådan.

Jag skulle vilja nämna SD´s insatser lite särskilt. De börjar inte helt otippat att prata om humanitärt flyktingmottagande som i deras ögon går ut på att man inte har någon mottagning alls i Sverige. Sedan går man vidare genom att nämna pensionärer, välfärd, skatter, jobben, skolan och valfriheten men inte ett ord om hur detta ska finansieras förutom genom minskad invandring. En ekvation som för mig inte går ihop.

Partiledar Jimmy berättar att han i halva sitt liv förberett sig på att få komma till riksdagen och berätta om varför Sverigedemokraterna är ett snällt parti och inte några elaka rasister som vi andra tror. Ja du Jimmy, har du jobbat halva ditt liv för det så får jag säga att jag levt hela mitt liv för att bekämpa den typen av åsikter som du representerar!

Inga kommentarer: