måndag 9 augusti 2010

S förvanskar Moderaternas vallöften istället för att presentera egen politik

Under söndagen presenterade Socialdemokraterna en granskningskampanj av hur Moderaternas vallöften uppfyllts under mandatperioden. Den rapport om skatter som lades fram visar tydligt att Socialdemokraterna istället för att presentera egna förslag nu prioriterar att förvanska Moderaternas och Alliansregeringens politik.

Bland annat hävdas i rapporten att Sverige är ett av få länder i världen där pension beskattas hårdare än lön. Men jämförelsen är missvisande då ingen hänsyn tas till hur de olika ländernas socialförsäkringssystem är finansierade och då särskilt vem som betalar in socialavgifterna, arbetsgivaren eller arbetstagaren. Tas arbetsgivaravgifterna, eller delar av dem, med i beräkningarna blir bilden en annan – lön beskattas då högre än pension även i Sverige. Sverige är dessutom ensamt om att ha ett extra generöst jobbskatteavdrag för arbetstagare över 65 år.

Moderaterna är tydliga med att det ska löna sig både att arbeta och att ha arbetat. Vi har redan i två steg sänkt skatten på pensioner. Regeringen har dessutom fattat beslut om en tredje skattesänkning f rom 2011. Totalt innebär de tre stegen att en pensionär med 150 000 kronor i inkomst kommer att få behålla 4900 – 5800 kronor mer varje år beroende på var man bor. Under sina 12 år vid makten sänkte S inte skatten för äldre en enda gång.

En nyligen presenterad oberoende granskning av Riksdag och departement visar att 4 av 5 av Alliansens vallöften redan är i hamn. Och fler är på gång. Istället för att förvanska Moderaternas vallöften borde Socialdemokraterna ge väljarna tydliga besked om sin egen politik i följande frågor:

Vilka samhällsproblem vill man lösa genom att höja skatterna för tre miljoner löntagare?

Hur blir ungdomsarbetslösheten lägre genom att kostnaderna fördubblas för att ha unga under 26 år anställda? (sammantaget nästan 10 miljarder kronor)

Hur ska pensionerna långsiktigt kunna stiga genom en nedmontering av arbetslinjen och ökat utanförskap?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alltid lika intressant att läsa din blogg. För mej har det moderata politiken inneburit bara negativt. Fler i utanförskap, fler ungdomar i arbetslöshet. De som har pengar har fått mer. Med andra ord inga nya moderater utan bara samma gamla moderater. Det går inte att måla om fasaden man måste också göra om från grunden vilket moderaterna inte har gjort. Jag kommer inte att rösta på detta parti i valet!!!!!! Har även följt dej under en tid i olika forum. Vad har du åstakommit? Inga inlägg i fullmäktigedebatterna vad jag har kunnat se på lokalTV. Varför skulle jag kryssa för dej??? Nämn något konkret som du har åstakommit!!!

Åsa Coenraads sa...

Hej Kul att du läser min blogg och följer vad jag gör, det tolkar jag som att jag satt någon form av politiskt avtryck i alla fall ;)

Tråkigt att höra att du inte upplever alliansregeringen som positiv. Jag är ute och träffar väljare hela tiden och jag upplever att de flesta är nöjda med oss och vår politik.

Du har helt rätt i att jag inte varit uppe i fullmäktige många gånger. Vi moderater har många goda företrädare och alliansvänner som säger bra saker, jag ser ingen poäng i att upprepa bra saker bara för att höra min egen röst. Men jag gör många andra saker som syns och märks i tidningar och på gator och torg. Du kommer kunna fortsätta läsa vad jag gör här på bloggen.

Tack för att du läser
Hälsningar Åsa